tirsdag, december 10, 2002
onsdag, november 13, 2002
tirsdag, oktober 22, 2002
DENNE BLOG ER INDTIL VIDERE GÅET UNDERGRUND PÅ funza.ommer.dk
UPDATES:
Dagen er en skuffelse
Microsofts mobiltelefon
Svulst i hjernen gjorde mand pædofil
Koncert på cementblandere
Uafhængige journalister går bag nyhedsstrømmen fra Irak
Synoptik udvikler anti-Scud missilbrille til Bush
UPDATES:
Dagen er en skuffelse
Microsofts mobiltelefon
Svulst i hjernen gjorde mand pædofil
Koncert på cementblandere
Uafhængige journalister går bag nyhedsstrømmen fra Irak
Synoptik udvikler anti-Scud missilbrille til Bush
onsdag, oktober 09, 2002
DENNE BLOG ER INDTIL VIDERE GÅET UNDERGRUND PÅ funza.ommer.dk Jeg er pissetræt af Bloggers fejlmeddelelser, og at man ikke kan få lov til at bruge Paypal som dansker. Det kan godt være, at Pyra er kåret som årets mest lovende tech-firma i Fortune, men LinuxFinn rykker i DK!
tirsdag, oktober 08, 2002
Fuck Lotto! Det her er den fede konkurrence:
Your chance to win Life after Death . . .Enter the weirdest competition in the world, with New Scientist. Simply by collecting three tokens from the magazine (a bonus voucher is available online) and correctly answering 4 questions about New Scientist, you could have the chance to either have your body cryogenically frozen to be restored centuries in the future, or win a week's holiday for 2 in Hawaii. To find out more, visit NewScientist.com at http://www.newscientist.com/competition.
Your chance to win Life after Death . . .Enter the weirdest competition in the world, with New Scientist. Simply by collecting three tokens from the magazine (a bonus voucher is available online) and correctly answering 4 questions about New Scientist, you could have the chance to either have your body cryogenically frozen to be restored centuries in the future, or win a week's holiday for 2 in Hawaii. To find out more, visit NewScientist.com at http://www.newscientist.com/competition.
mandag, oktober 07, 2002
En bekendt ved navn Theis har følgende kommentarer til min blog:
fredag 27. september 2002
På dansk, for hulen
En af mine helte, Henrik Føhns (som jeg på mærkværdigvis bliver ved med at støde ind i), har skrevet en fantatisk post på sin blog om de danske elite-bloggere, som i et strejf af storhedsvanvid, selvoptagethed og en drøm om international anerkendelse blogger afsted om dem selv og deres omgangskreds på et ubehjælpeligt bassemands-engelsk. Morten må være et af hovedmålene for dette sure opstød med pH-værdi 0,7. (nåh jah - nej, der er andre end Morten, hf)
Nu ville jeg uhyggelig gerne linke til Føhns post, men fordi hans blog ikke blot er grim (YES! Den er grim, det er ordene, der tæller, hf - i øvrigt har jeg en anden der er pænere på fohns.dk, hf) og har et tåbeligt navn (Det siger min svigermor også, men find forklaringen i min allerførste post, hvis du kan finde den :-) hf), men også umådelig upraktisk, kan jeg ikke (hm, nåh der er nok noget jeg ikke har haft tid til at lære, men det er også bedre om folk læser det nyeste fremfor et surt opstød, der mest var beregnet på at få noget trafik, hf). Så her er i stedet et link til hele hans blog - og led efter en post fra 9. september... eller læs resten - den er på et ganske udmærket dansk (der er faktisk en del tekster på engelsk...., hf)Og så kunne jeg måske benytte lejligheden til at fremsætte et offentligt tilbud om at hoste hans blog, så det blev muligt at deep-linke??? Det skulle da være min største fornøjelse! (hva' koster det?, hf)
online @ 01.05
fredag 27. september 2002
På dansk, for hulen
En af mine helte, Henrik Føhns (som jeg på mærkværdigvis bliver ved med at støde ind i), har skrevet en fantatisk post på sin blog om de danske elite-bloggere, som i et strejf af storhedsvanvid, selvoptagethed og en drøm om international anerkendelse blogger afsted om dem selv og deres omgangskreds på et ubehjælpeligt bassemands-engelsk. Morten må være et af hovedmålene for dette sure opstød med pH-værdi 0,7. (nåh jah - nej, der er andre end Morten, hf)
Nu ville jeg uhyggelig gerne linke til Føhns post, men fordi hans blog ikke blot er grim (YES! Den er grim, det er ordene, der tæller, hf - i øvrigt har jeg en anden der er pænere på fohns.dk, hf) og har et tåbeligt navn (Det siger min svigermor også, men find forklaringen i min allerførste post, hvis du kan finde den :-) hf), men også umådelig upraktisk, kan jeg ikke (hm, nåh der er nok noget jeg ikke har haft tid til at lære, men det er også bedre om folk læser det nyeste fremfor et surt opstød, der mest var beregnet på at få noget trafik, hf). Så her er i stedet et link til hele hans blog - og led efter en post fra 9. september... eller læs resten - den er på et ganske udmærket dansk (der er faktisk en del tekster på engelsk...., hf)Og så kunne jeg måske benytte lejligheden til at fremsætte et offentligt tilbud om at hoste hans blog, så det blev muligt at deep-linke??? Det skulle da være min største fornøjelse! (hva' koster det?, hf)
online @ 01.05
Dansk e-business rekordstor
Toppen af dansk erhvervsliv er nu for alvor ved at omstille sig til e-business. Omsætningen på internettet når over 160 milliarder kr. i år.
I løbet af ganske få år er der etableret en elite bestående af toneangivende virksomheder som Danske Bank, IBM, Rockwool, Novo og flere andre. De har alle formået at binde kunder, medarbejdere og leverandører effektivt sammen via internettet, hvor de køber og sælger varer og tjenesteydelser for over 160 mia. kr. i år. Det svarer til næsten ti pct. af erhvervslivets samlede omsætning.
Og forventningerne er stadig store. I 2003 regner dansk erhvervsliv med at have en internet-relateret omsætning på 226 mia. kr. De store trækheste er helt indlysende service og IT, som til sammen stod for 78 pct. af den internet-relaterede omsætning sidste år.
Det fremgår af »E-business 2002«, som er den tredje årlige kortlægning af e-business i Danmark, udarbejdet af PLS Rambøll i samarbejde med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin og Dansk Industri.
Da internettet for alvor kom på direktionernes dagsorden herhjemme i 2000, forventede erhvervslederne en e-handelsomsætning på 15 procent i 2004. Det ser altså i store træk ud til at holde stik. De mere langsigtede forventninger om, at e-handelen på sigt vokser til 20-25 pct. af omsætningen er tilsyneladende heller ikke ude af trit med virkeligheden.
Men ikke alt er lyst og lykkeligt. Ifølge undersøgelsen står 40 pct. af de kortlagte virksomheder helt uden for udviklingen. De udgør B-holdet på fremtidens digitale markedsplads. Omkring hver anden af dem har end ikke installeret e-mail.
»Der er helt klart nogen, som bliver hægtet af,« siger Søren Brøndum, direktør, PLS Rambøll Management.
»Kunderne bruger i langt højere grad websites til at orientere sig om virksomhederne. Også i situationer, hvor handlen finder sted efterfølgende i en fysisk butik. Virksomheder, som ikke er på nettet, får både et problem med at få nye kunder og holde på de gamle,« vurderer han.
Han tilføjer dog, at der på B-holdet er mange mindre servicevirksomheder, hvis kundeunderlag ligger i nærområdet. Af den årsag er digital kommunikation mindre vigtig for dem.
Læs mere på www.bny.dk eller læs samtlige ti siders artikel i Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin - på papir - købes i kiosken :-)
E-business skal styres fra toppen
E-business handler ikke kun om IT. Det handler i højere grad om forandring af arbejdsgange og organisationer. Derfor skal e-business drives fra topledelsen
Store danske virksomheder som Danisco, Rockwool, Danske Bank og IBM har sat e-business på toppen af dagsordenen. Ansvaret for forretningen ligger i topledelsen, mens den daglige drift er delegeret ud i de forretningsorienterede dele af organisationen.
»Fra dag ét har alt, hvad der vedrører e-business i Rockwool været drevet af marketingfolk og ikke it-folk. Og det har været en rigtig beslutning,« siger Lars Hørberg, marketingchef hos Rockwool, og tilføjer: »Ikke fordi jeg har noget imod it-folk, men det er altså ikke dem, der driver forretningen.«
Rockwool ligger som eneste industrivirksomhed blandt de 10 bedste virksomheder til e-business i den tredje årlige kortlægning af e-business Danmark, som PLS Rambøll Management netop har udarbejdet i samarbejde med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin og Dansk Industri.
Hos Rockwool har marketingafdelingen været drivkraften, men initiativet og ansvaret for virksomhedens e-business løsning ligger hos topledelsen. Det kan synes som en selvfølgelighed, men ifølge rapporten »E-business Danmark 2002«, mener 43 procent af Danmarks 300 største virksomheder, at manglende strategisk afklaring er en intern barriere for at udvikle e-business. Det fremstår dermed som den mest markante interne barriere for udvikling af e-business blandt de største virksomheder i Danmark.
»E-business skal være en helt central strategisk vurdering for virksomheden, og derfor skal det også styres af det øverste lag af virksomheden,« siger Tom Togsverd, direktør for ITEK, Dansk Industris brancheforening for it-, tele-, elektronik- og kommunikationsområderne.
»Hvis det bare er noget, som marketingafdelingen kører alene, så får man ikke en tilbagekobling til produktion eller produktudvikling. E-business er et redskab eller en måde at tænke på, der får løftet forretningsprocesserne højere op i virksomheden. E-business er ikke et mål i sig selv, men et meget vigtigt middel til at udvikle forretningen.«
Hovedparten af de dygtigste danske virksomheder i »E-business 2002« har placeret ansvaret for e-business hos direktionen. Det står i kontrast til Danmarks 300 største virksomheder, hvor kun 39 procent angiver direktionen som organisatorisk ansvarlig for e-business.
Rockwool har gjort et stort stykke arbejde for at integrere sine kunder i processen, og marketingchef Lars Hørberg fra Rockwool er ikke i tvivl om, at virksomhedens målrettede indsats på e-business siden 1996 har gjort, at man har kunnet fastholde en ledende position på markedet.
»Vi har måske ikke vundet ekstra markedsandele, men vi har til gengæld heller ikke haft råd til at lade være med at bruge e-business,« siger han.
Rockwool har i 2001 og 2002 omsat for mellem 100 og 200 mio. kr. via internettet. Undersøgelsen viser også, at bygge- og anlægsbranchen generelt er højdespringer inden for e-business. Fra 2000 frem til 2003 forventer man en vækst på 150 procent i omsætningen.
Læs mere på www.bny.dk eller læs samtlige ti siders artikel i Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin - på papir - købes i kiosken :-)
Toppen af dansk erhvervsliv er nu for alvor ved at omstille sig til e-business. Omsætningen på internettet når over 160 milliarder kr. i år.
I løbet af ganske få år er der etableret en elite bestående af toneangivende virksomheder som Danske Bank, IBM, Rockwool, Novo og flere andre. De har alle formået at binde kunder, medarbejdere og leverandører effektivt sammen via internettet, hvor de køber og sælger varer og tjenesteydelser for over 160 mia. kr. i år. Det svarer til næsten ti pct. af erhvervslivets samlede omsætning.
Og forventningerne er stadig store. I 2003 regner dansk erhvervsliv med at have en internet-relateret omsætning på 226 mia. kr. De store trækheste er helt indlysende service og IT, som til sammen stod for 78 pct. af den internet-relaterede omsætning sidste år.
Det fremgår af »E-business 2002«, som er den tredje årlige kortlægning af e-business i Danmark, udarbejdet af PLS Rambøll i samarbejde med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin og Dansk Industri.
Da internettet for alvor kom på direktionernes dagsorden herhjemme i 2000, forventede erhvervslederne en e-handelsomsætning på 15 procent i 2004. Det ser altså i store træk ud til at holde stik. De mere langsigtede forventninger om, at e-handelen på sigt vokser til 20-25 pct. af omsætningen er tilsyneladende heller ikke ude af trit med virkeligheden.
Men ikke alt er lyst og lykkeligt. Ifølge undersøgelsen står 40 pct. af de kortlagte virksomheder helt uden for udviklingen. De udgør B-holdet på fremtidens digitale markedsplads. Omkring hver anden af dem har end ikke installeret e-mail.
»Der er helt klart nogen, som bliver hægtet af,« siger Søren Brøndum, direktør, PLS Rambøll Management.
»Kunderne bruger i langt højere grad websites til at orientere sig om virksomhederne. Også i situationer, hvor handlen finder sted efterfølgende i en fysisk butik. Virksomheder, som ikke er på nettet, får både et problem med at få nye kunder og holde på de gamle,« vurderer han.
Han tilføjer dog, at der på B-holdet er mange mindre servicevirksomheder, hvis kundeunderlag ligger i nærområdet. Af den årsag er digital kommunikation mindre vigtig for dem.
Læs mere på www.bny.dk eller læs samtlige ti siders artikel i Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin - på papir - købes i kiosken :-)
E-business skal styres fra toppen
E-business handler ikke kun om IT. Det handler i højere grad om forandring af arbejdsgange og organisationer. Derfor skal e-business drives fra topledelsen
Store danske virksomheder som Danisco, Rockwool, Danske Bank og IBM har sat e-business på toppen af dagsordenen. Ansvaret for forretningen ligger i topledelsen, mens den daglige drift er delegeret ud i de forretningsorienterede dele af organisationen.
»Fra dag ét har alt, hvad der vedrører e-business i Rockwool været drevet af marketingfolk og ikke it-folk. Og det har været en rigtig beslutning,« siger Lars Hørberg, marketingchef hos Rockwool, og tilføjer: »Ikke fordi jeg har noget imod it-folk, men det er altså ikke dem, der driver forretningen.«
Rockwool ligger som eneste industrivirksomhed blandt de 10 bedste virksomheder til e-business i den tredje årlige kortlægning af e-business Danmark, som PLS Rambøll Management netop har udarbejdet i samarbejde med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin og Dansk Industri.
Hos Rockwool har marketingafdelingen været drivkraften, men initiativet og ansvaret for virksomhedens e-business løsning ligger hos topledelsen. Det kan synes som en selvfølgelighed, men ifølge rapporten »E-business Danmark 2002«, mener 43 procent af Danmarks 300 største virksomheder, at manglende strategisk afklaring er en intern barriere for at udvikle e-business. Det fremstår dermed som den mest markante interne barriere for udvikling af e-business blandt de største virksomheder i Danmark.
»E-business skal være en helt central strategisk vurdering for virksomheden, og derfor skal det også styres af det øverste lag af virksomheden,« siger Tom Togsverd, direktør for ITEK, Dansk Industris brancheforening for it-, tele-, elektronik- og kommunikationsområderne.
»Hvis det bare er noget, som marketingafdelingen kører alene, så får man ikke en tilbagekobling til produktion eller produktudvikling. E-business er et redskab eller en måde at tænke på, der får løftet forretningsprocesserne højere op i virksomheden. E-business er ikke et mål i sig selv, men et meget vigtigt middel til at udvikle forretningen.«
Hovedparten af de dygtigste danske virksomheder i »E-business 2002« har placeret ansvaret for e-business hos direktionen. Det står i kontrast til Danmarks 300 største virksomheder, hvor kun 39 procent angiver direktionen som organisatorisk ansvarlig for e-business.
Rockwool har gjort et stort stykke arbejde for at integrere sine kunder i processen, og marketingchef Lars Hørberg fra Rockwool er ikke i tvivl om, at virksomhedens målrettede indsats på e-business siden 1996 har gjort, at man har kunnet fastholde en ledende position på markedet.
»Vi har måske ikke vundet ekstra markedsandele, men vi har til gengæld heller ikke haft råd til at lade være med at bruge e-business,« siger han.
Rockwool har i 2001 og 2002 omsat for mellem 100 og 200 mio. kr. via internettet. Undersøgelsen viser også, at bygge- og anlægsbranchen generelt er højdespringer inden for e-business. Fra 2000 frem til 2003 forventer man en vækst på 150 procent i omsætningen.
Læs mere på www.bny.dk eller læs samtlige ti siders artikel i Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin - på papir - købes i kiosken :-)
Trådløs servering
Flyt kontoret hen på din stamcafé. Det er det sene-ste tilbud til travle forretningsfolk eller andre i det indre København, der drømmer om brunch eller cafe latte, men samtidig vil være på nettet og arbejde videre. I USA hitter kaffekæden Starbucks med trådløs adgang fra den bærbare pc. En række folk fra det danske it-miljø ville ikke vente på amerikanernes invasion og har derfor taget sagen i egen hånd. De har installeret trådløst netværk på en række caféer i København.
For at få glæde af tilbuddet skal man have et wireless pc-card til sin bærbare pc eller pda (håndholdt lomme-pc). I de allernyeste pc’er kan man være heldig, at der allerede er installeret pc-card.
Firmaet bag tilbuddet kalder sig Organic og tilbyder gratis adgang resten af indeværende år. Det er en testperiode for at finde ud af markedsbehovet. Bagmændene er en håndfuld entusiastiske, teknologiglade folk fra it-branchen; Hans-Henrik Højberg, Thomas Madsen-Mygdal, Martin von Haller Grønbæk, Nikolaj Nyholm og Lars Buur. Sammen tog de første spadestik til den trådløse caféfremtid for et par måneder siden.
I den fremtidige forretningsmodel sigter Organic på en abonnementsordning, hvor man betaler et månedligt beløb for brugernavn og password til at bruge netværket på de omkring 50-75 opkoblingspunkter, som Organic vil etablere i Storkøbenhavn, Århus , Odense og Aalborg. En anden model er et skrabelod, som giver adgang i et par timer, hvis man er turist eller forretningsrejsende.
De trådløse netværk har været under hård beskydning på grund af manglende sikkerhed, men når Organic går over til en betalingsmodel, vil man også tilbyde en såkaldt VPN-løsning, der gør det muligt at kommunikere uden at nogen kigger over skulderen i den virtuelle verden.
Cafe Dan Turèll, Cafe Ketchup, Cafe Victor og Cafe Ultimo tilbyder trådløs servering, flere informationer kan hentes på www.organicnet.dk.
It-sikkerhed på prøve
Hele 30 procent af deltagerne i en undersøgelse om it-sikkerhed mener, at deres firma måske ikke er i stand til at modstå et angreb på deres computernetværk.
Det fremgår af undersøgelsen Global Computer Security Survey, der indeholder svar fra 277 it-sikkerhedsfolk fra hele verden. Skønt 91 procent siger, at deres firma er klar over it-sikkerhedens betydning, er 30 procent alligevel usikre på, om firmaet er tilstrækkelig beskyttet.
Betydningen af terrorangrebet på World Trade Center sidste år deler it-folkene i to lejre: 47 procent mener, at de havde tilstrækkelige ressourcer til it-sikkerhed før den 11. september 2001, mens 47 procent har øget deres forbrug på området siden angrebet. To tredjedele af deltagerne oplever, at deres topchefer har gjort sikkerhed til en synlig prioritet i virksomheden. Alligevel siger 39 procent, at deres sikkerhedsplaner ikke jævnligt bliver kommunikeret til og vurderet af topledelsen.
Undersøgelsen er udarbejdet af Internet Security Alliance (ISAlliance), National Association of Manufacturers (NAM) og Redsiren Technologies. Læs mere på: www.redsiren.com/survey.html.
Matador for dotcommere
De afdankede dotcommere - der stadig har sommerhus i Hornbæk - kan bruge efteråret på Burn Rate, et brætspil i stil med det gammelkendte Matador. Men det handler mere tidssvarende om at holde ens dotcom startup flydende, mens pengene fosser ud af kassen.
Vinderen udråbes til best CEO, hvis vedkommende mestrer følgende discipliner:
Er den sidste til at tabe alle sine penge.
Hyrer ansatte i afdelingerne for salg, udvikling, human resource og finans.
Rejser flest penge, man tjener nemlig ingen. Indtægter er kun mulig gennem at bruge sine Finance Cards til at rejse venturekapital, når kassen er tom.
Rammer sine modstandere gennem kort, der blandt andet tvinger dem til at hyre ekstra personale, som får deres budgetter til at løbe løbsk.
Her er ganske enkelt chancen for tidligere dotcomdirektører, skribenter og aktieanalytikere til at rejse tilbage til 1999 og gøre det hele forkert én gang til. Du kan eventuelt selv sætte dit hold og møde gamle venner gennem at søge i BNY’s arkiv på internettet - www.bny.dk Jeg stiller gerne op til en dyst... Spillet koster 16 dollar og kan købes hos Think Geek .
Flyt kontoret hen på din stamcafé. Det er det sene-ste tilbud til travle forretningsfolk eller andre i det indre København, der drømmer om brunch eller cafe latte, men samtidig vil være på nettet og arbejde videre. I USA hitter kaffekæden Starbucks med trådløs adgang fra den bærbare pc. En række folk fra det danske it-miljø ville ikke vente på amerikanernes invasion og har derfor taget sagen i egen hånd. De har installeret trådløst netværk på en række caféer i København.
For at få glæde af tilbuddet skal man have et wireless pc-card til sin bærbare pc eller pda (håndholdt lomme-pc). I de allernyeste pc’er kan man være heldig, at der allerede er installeret pc-card.
Firmaet bag tilbuddet kalder sig Organic og tilbyder gratis adgang resten af indeværende år. Det er en testperiode for at finde ud af markedsbehovet. Bagmændene er en håndfuld entusiastiske, teknologiglade folk fra it-branchen; Hans-Henrik Højberg, Thomas Madsen-Mygdal, Martin von Haller Grønbæk, Nikolaj Nyholm og Lars Buur. Sammen tog de første spadestik til den trådløse caféfremtid for et par måneder siden.
I den fremtidige forretningsmodel sigter Organic på en abonnementsordning, hvor man betaler et månedligt beløb for brugernavn og password til at bruge netværket på de omkring 50-75 opkoblingspunkter, som Organic vil etablere i Storkøbenhavn, Århus , Odense og Aalborg. En anden model er et skrabelod, som giver adgang i et par timer, hvis man er turist eller forretningsrejsende.
De trådløse netværk har været under hård beskydning på grund af manglende sikkerhed, men når Organic går over til en betalingsmodel, vil man også tilbyde en såkaldt VPN-løsning, der gør det muligt at kommunikere uden at nogen kigger over skulderen i den virtuelle verden.
Cafe Dan Turèll, Cafe Ketchup, Cafe Victor og Cafe Ultimo tilbyder trådløs servering, flere informationer kan hentes på www.organicnet.dk.
It-sikkerhed på prøve
Hele 30 procent af deltagerne i en undersøgelse om it-sikkerhed mener, at deres firma måske ikke er i stand til at modstå et angreb på deres computernetværk.
Det fremgår af undersøgelsen Global Computer Security Survey, der indeholder svar fra 277 it-sikkerhedsfolk fra hele verden. Skønt 91 procent siger, at deres firma er klar over it-sikkerhedens betydning, er 30 procent alligevel usikre på, om firmaet er tilstrækkelig beskyttet.
Betydningen af terrorangrebet på World Trade Center sidste år deler it-folkene i to lejre: 47 procent mener, at de havde tilstrækkelige ressourcer til it-sikkerhed før den 11. september 2001, mens 47 procent har øget deres forbrug på området siden angrebet. To tredjedele af deltagerne oplever, at deres topchefer har gjort sikkerhed til en synlig prioritet i virksomheden. Alligevel siger 39 procent, at deres sikkerhedsplaner ikke jævnligt bliver kommunikeret til og vurderet af topledelsen.
Undersøgelsen er udarbejdet af Internet Security Alliance (ISAlliance), National Association of Manufacturers (NAM) og Redsiren Technologies. Læs mere på: www.redsiren.com/survey.html.
Matador for dotcommere
De afdankede dotcommere - der stadig har sommerhus i Hornbæk - kan bruge efteråret på Burn Rate, et brætspil i stil med det gammelkendte Matador. Men det handler mere tidssvarende om at holde ens dotcom startup flydende, mens pengene fosser ud af kassen.
Vinderen udråbes til best CEO, hvis vedkommende mestrer følgende discipliner:
Er den sidste til at tabe alle sine penge.
Hyrer ansatte i afdelingerne for salg, udvikling, human resource og finans.
Rejser flest penge, man tjener nemlig ingen. Indtægter er kun mulig gennem at bruge sine Finance Cards til at rejse venturekapital, når kassen er tom.
Rammer sine modstandere gennem kort, der blandt andet tvinger dem til at hyre ekstra personale, som får deres budgetter til at løbe løbsk.
Her er ganske enkelt chancen for tidligere dotcomdirektører, skribenter og aktieanalytikere til at rejse tilbage til 1999 og gøre det hele forkert én gang til. Du kan eventuelt selv sætte dit hold og møde gamle venner gennem at søge i BNY’s arkiv på internettet - www.bny.dk Jeg stiller gerne op til en dyst... Spillet koster 16 dollar og kan købes hos Think Geek .
lørdag, oktober 05, 2002
tirsdag, september 24, 2002
Det er for stort! Efter næsten ét år har jeg fået det første bevis for, at nogen læser min weblog! Jeg takker. Tak, tak, tak - mange tak. Og tak. For nogen tid siden skrev jeg i et anfald af momentær vanvid og indsigt i livets dybe gåder, at weblogs nok er mere vås end fremtidens medie. Og minsandten om ikke jeg pludselig er blevet citeret af de flinke fyre netadvokaten Martin von Haller Grønbæk groenbaek.blogspot.com og den ustoppelige iværksættertrold Morten Lund mortenlund.blogspot.com, hvilket tvinger mig til at bringe en meddelelse til deres engelsksprogede læsere: "Get a dictionary or get lost!" Men von H og Lund er nogle rigtig flinke fyre (jo, de er!), og selvom de vist er lidt fornærmede, så linker de til mig, så jeg også får lidt opmærksomhed, og det er jeg altså rigtig rigtig glad for. (Jo, jeg er!)
Og jeg fik også e-mail fra en tidligere prominent skikkelse ud i dansk web-humor, der også havde læst min blog (Tak, tak, tak - mange tak. Og tak), og han havde hugget følgende citat fra Steven Snedker:
"Det ville nu være rart om der var en, der gad skrive en log, hvor de skrev: "Penge og anerkendelse er værdier, jeg i høj grad eftersætter. Jeg er derudover meget bedre tilpas ved at sidde og nørkle 30 minutter eller en time med at komme familiebilleder på nettet end med rent faktisk at snakke med familien. Familier er besværlige. Med computeren
bestemmer man sin egen tid."
Og han har jo ret; en weblog er et behageligt spejlbillede af én selv, og fuck det om nogen andre læser den, ens spejlbillede er jo unægteligt det aller mest interessante. Hvis der stadig er nogen derude, som læser med; blog I bare løs. Det er alle tiders tidsfordriv. Men er der nogen som kender en virksomhed, der bruger weblogs til noget fornuftigt = til gavn for bundlinien???
Og jeg fik også e-mail fra en tidligere prominent skikkelse ud i dansk web-humor, der også havde læst min blog (Tak, tak, tak - mange tak. Og tak), og han havde hugget følgende citat fra Steven Snedker:
"Det ville nu være rart om der var en, der gad skrive en log, hvor de skrev: "Penge og anerkendelse er værdier, jeg i høj grad eftersætter. Jeg er derudover meget bedre tilpas ved at sidde og nørkle 30 minutter eller en time med at komme familiebilleder på nettet end med rent faktisk at snakke med familien. Familier er besværlige. Med computeren
bestemmer man sin egen tid."
Og han har jo ret; en weblog er et behageligt spejlbillede af én selv, og fuck det om nogen andre læser den, ens spejlbillede er jo unægteligt det aller mest interessante. Hvis der stadig er nogen derude, som læser med; blog I bare løs. Det er alle tiders tidsfordriv. Men er der nogen som kender en virksomhed, der bruger weblogs til noget fornuftigt = til gavn for bundlinien???
mandag, september 23, 2002
CIA ingen adgang
En gammel vittighed hævder, at “på internettet ved ingen, at du er en hund”. Men efter den 11. september er der en overvejende sandsynlighed for, at de ikke alene ved, at du er en hund, de ved også af hvilken race, og hvad der står på dit halsbånd. De har i hvert fald ret til at finde ud af det.
EU er i gang med at ratificere en konvention om cyberkriminalitet, der skal gøre overvågning på tværs af landegrænser lettere. Den skal blandt andet underbygge udstedelsen af transnationale arrestordrer. Siden 2000 har de britiske myndigheder haft ret til at overvåge e-mail kommunikation på lige fod med telefonaflytning, ligesom politiet har haft ret til at få nøglen til krypteret materiale. I oktober sidste år vedtog amerikanerne the USA Patriot Act, der udvider politiets og efterretningstjenesternes beføjelser til at overvåge e-mail og webtrafik uden dommerkendelse.
Men det lovløse internet findes stadig. På en betonplatform, der tjente som kanonø under 2. verdenskrig ud for den britiske kyst har en flok internetaktivister slået sig ned under navnet Havenco - www.havenco.com. Platformen er kendt som Sealand en uafhængig stat udråbt i 1967. Indbyggerne hævder, at almindelig lov om internet ikke er gældende på Sealand, og Havenco fungerer derfor som et offshore dataparadis for folk, der vil undgå, at efterretningstjenester og andre snager i deres private materiale. Børneporno og spam-mailere vil Havenco dog ikke vide af.
Ytringsfrihed, anonymitet og privatlivets fred tæller højt hos grundlæggeren, en 23- årig kronraget tidligere MIT-studerende - Ryan Lackey. Et af Havencos sites tilbyder software, der kan knække anti-pirat software på DVD-afspillere, så man for eksempel kan se amerikanske DVD-film, før de har haft premiere i europæiske biografer. Men eftersom Havenco også bekæmper censur, så er der også plads til en politisk gruppering som Tibet Online, websitet for den tibetanske eksilregering.
Man betaler naturligvis for at “bo” i Sealand, og Lackey har derfor en af de få dotcomvirksomheder, der tjener penge. Som en del af kontrakten lover han højt og helligt, at ødelægge alle servere og informationen, hvis Sealand skulle blive invaderet af CIA eller andre.
En gammel vittighed hævder, at “på internettet ved ingen, at du er en hund”. Men efter den 11. september er der en overvejende sandsynlighed for, at de ikke alene ved, at du er en hund, de ved også af hvilken race, og hvad der står på dit halsbånd. De har i hvert fald ret til at finde ud af det.
EU er i gang med at ratificere en konvention om cyberkriminalitet, der skal gøre overvågning på tværs af landegrænser lettere. Den skal blandt andet underbygge udstedelsen af transnationale arrestordrer. Siden 2000 har de britiske myndigheder haft ret til at overvåge e-mail kommunikation på lige fod med telefonaflytning, ligesom politiet har haft ret til at få nøglen til krypteret materiale. I oktober sidste år vedtog amerikanerne the USA Patriot Act, der udvider politiets og efterretningstjenesternes beføjelser til at overvåge e-mail og webtrafik uden dommerkendelse.
Men det lovløse internet findes stadig. På en betonplatform, der tjente som kanonø under 2. verdenskrig ud for den britiske kyst har en flok internetaktivister slået sig ned under navnet Havenco - www.havenco.com. Platformen er kendt som Sealand en uafhængig stat udråbt i 1967. Indbyggerne hævder, at almindelig lov om internet ikke er gældende på Sealand, og Havenco fungerer derfor som et offshore dataparadis for folk, der vil undgå, at efterretningstjenester og andre snager i deres private materiale. Børneporno og spam-mailere vil Havenco dog ikke vide af.
Ytringsfrihed, anonymitet og privatlivets fred tæller højt hos grundlæggeren, en 23- årig kronraget tidligere MIT-studerende - Ryan Lackey. Et af Havencos sites tilbyder software, der kan knække anti-pirat software på DVD-afspillere, så man for eksempel kan se amerikanske DVD-film, før de har haft premiere i europæiske biografer. Men eftersom Havenco også bekæmper censur, så er der også plads til en politisk gruppering som Tibet Online, websitet for den tibetanske eksilregering.
Man betaler naturligvis for at “bo” i Sealand, og Lackey har derfor en af de få dotcomvirksomheder, der tjener penge. Som en del af kontrakten lover han højt og helligt, at ødelægge alle servere og informationen, hvis Sealand skulle blive invaderet af CIA eller andre.
Førstehjælp til musikpirater
Det er blevet dyrt at være radio på internettet. En ny amerikansk lov kræver, at online radiostationer skal betale 500 dollar i fast gebyr plus 0,07 af en cent per lytter per sang. Den lov har fået adskillige radiostationer til at lukke og slukke, og mange andre forventes at gøre det samme før eller siden.
Men på internettet bliver tingene ofte vendt på hovedet. En britisk programmør havde et lille hjemmestrikket program liggende på sin computer. “Streamer” kalder han det. Når man har installeret det på sin pc, kan man sende alle sine lydfiler ud på nettet via en helt almindelig internetforbindelse. Og det rigtigt smarte er, at ingen kan spore, hvor filerne kommer fra, fordi de hopper fra computer til computer og ikke ligger på en central server, som tilfældet var med pirattjenesten Napster.
“Piratradio til den digitale tidsalder,” står der på Streamers hjemmeside - “ikke sporbar web broadcasting for alle.” Programmet er skabt af Iain McLeod. En 39-årig brite, der egentlig laver computerspil. Lige nu synes Streamer ikke at udgøre den store trussel for musikbranchen. Der er cirka et dusin radiostationer, hvis lyttere er overskuelige at tælle, og McLeod indrømmer, at softwaren indtil videre er mere populær blandt folk, som vil sende end blandt eventuelle lyttere.
Men måske skal man huske på, at Napster også voksede fra ingenting til 30 millioner lyttere på nogenlunde samme tid, som det tager Rolling Stones at gennemføre en verdensturné.
Det er blevet dyrt at være radio på internettet. En ny amerikansk lov kræver, at online radiostationer skal betale 500 dollar i fast gebyr plus 0,07 af en cent per lytter per sang. Den lov har fået adskillige radiostationer til at lukke og slukke, og mange andre forventes at gøre det samme før eller siden.
Men på internettet bliver tingene ofte vendt på hovedet. En britisk programmør havde et lille hjemmestrikket program liggende på sin computer. “Streamer” kalder han det. Når man har installeret det på sin pc, kan man sende alle sine lydfiler ud på nettet via en helt almindelig internetforbindelse. Og det rigtigt smarte er, at ingen kan spore, hvor filerne kommer fra, fordi de hopper fra computer til computer og ikke ligger på en central server, som tilfældet var med pirattjenesten Napster.
“Piratradio til den digitale tidsalder,” står der på Streamers hjemmeside - “ikke sporbar web broadcasting for alle.” Programmet er skabt af Iain McLeod. En 39-årig brite, der egentlig laver computerspil. Lige nu synes Streamer ikke at udgøre den store trussel for musikbranchen. Der er cirka et dusin radiostationer, hvis lyttere er overskuelige at tælle, og McLeod indrømmer, at softwaren indtil videre er mere populær blandt folk, som vil sende end blandt eventuelle lyttere.
Men måske skal man huske på, at Napster også voksede fra ingenting til 30 millioner lyttere på nogenlunde samme tid, som det tager Rolling Stones at gennemføre en verdensturné.
Når maskinerne overhaler os
Om mindre end 30 år vil vi have computere, som er mere intelligente end mennesker, lyder den seneste forudsigelse fra den ansete amerikanske forsker i kunstig intelligens Ray Kurzweil.
Han påpeger, at udviklingen går hurtigere, end de fleste tror. Kurzweil er en kontroversiel figur, men også en respekteret forsker med et seriøst cv af teknologiske landvindinger.
I 2010 vil vore dages computere være væk. Ikke flere firkantede æsker. Teknologien vil bo i vores tøj og vores kroppe. Og vil altid være online i højhastighed. I 2029 kan man for 8000 kroner købe computerkraft, der er tusind gange så stærk som den menneskelige hjerne. Takket være forskning i hjernen og kunstig intelligens vil vi kunne konstruere kunstige systemer med hjernen som model. Det vil blive almindeligt, at mennesker bruger computere indbygget i kroppen til at øge deres egen intelligens. Og vi vil kunne dele vores krops data med andre mennesker på samme måde, som vi udveksler filer mellem computere i dag.
Allerede nu findes der forsøg med indopereret teknologi, som kommunikerer med neuroner i hjernen for at helbrede Parkinsons syge, ligesom man eksperimenterer med teknologi, der skal få døve til at kunne høre.
Andre forskere tror i store træk på Kurzweils forudsigelser, men tvivler på, at tidsplanen vil holde. Ikke på grund af teknologien, men på grund af etiske forbehold og ringe accept i samfundet generelt.
Som salig Andy Warhol engang sagde: “I fremtiden vil alle være en maskine.” Og hertil kan man kun føje; bare de ikke glemmer at montere en afbryder.
E-handel ud med badevandet
Der er en tendens til, at danske fremstillingsvirksomheder fjerner e-handel fra deres strategi. Det kan læses i rapporten “It i praksis” fra PLS Rambøll.
Fremstillingsvirksomheder har nærmest per tradition været kritiske over for e-handel, men rapporten beretter, at den generelt dårlige stemning omkring internettets økonomiske potentiale har fået virksomhederne til helt at skrotte deres e-strategi.
Det er paradoksalt, eftersom rapporten også påviser, at i de virksomheder, hvor e-handel er implementeret, så vinder virksomhederne på rationalisering og effektivisering af interne processer.
En tredjedel af de adspurgte i PLS Rambølls undersøgelse har integreret deres e-løsninger fuldt ud med egne back-end systemer, såsom regnskab og ordrebehandling. Næsten hver femte har tillige integreret systemerne med installationer hos samarbejdspartnere. Det kræver store og meget veltilrettelagte operationer, men når først systemet kører, har virksomheder med fuldt integrerede systemer til e-handel de største økonomiske gevinster i form af rationaliseringer og øget indtjening.
Der er en tendens til, at danske fremstillingsvirksomheder fjerner e-handel fra deres strategi. Det kan læses i rapporten “It i praksis” fra PLS Rambøll.
Fremstillingsvirksomheder har nærmest per tradition været kritiske over for e-handel, men rapporten beretter, at den generelt dårlige stemning omkring internettets økonomiske potentiale har fået virksomhederne til helt at skrotte deres e-strategi.
Det er paradoksalt, eftersom rapporten også påviser, at i de virksomheder, hvor e-handel er implementeret, så vinder virksomhederne på rationalisering og effektivisering af interne processer.
En tredjedel af de adspurgte i PLS Rambølls undersøgelse har integreret deres e-løsninger fuldt ud med egne back-end systemer, såsom regnskab og ordrebehandling. Næsten hver femte har tillige integreret systemerne med installationer hos samarbejdspartnere. Det kræver store og meget veltilrettelagte operationer, men når først systemet kører, har virksomheder med fuldt integrerede systemer til e-handel de største økonomiske gevinster i form af rationaliseringer og øget indtjening.
De interne sikkerhedshuller
Hvem skal man holde øje med?
Når it-sikkerheden er til debat, er det næsten altid med fokus på onde hackere uden for virksomheden, men faktisk udgør medarbejderne en næsten lige så alvorlig trussel mod virksomhedens it-sikkerhed. Det viser en undersøgelse foretaget af det amerikanske Computer Security Institute og FBI blandt 2500 it-sikkerhedsfolk, direktører og konsulenter. Et eksempel. I November sidste år fik to tidligere regnskabsmedarbejdere fra netværksfirmaet Cisco i Californien en fængselsdom på næsten tre år, fordi de havde misbrugt deres adgang til firmaets it-systemer til at berige dem selv med aktier i virksomheden til en værdi af næsten 64 millioner kroner.
Ifølge det amerikanske magasin CFO brugte amerikanske virksomheder sidste år over otte milliarder kroner på at stoppe sikkerhedshuller for hackere. Men hvad brugte de på at sikre sig mod rådne æbler inden for i virksomheden? Ikke nok. Hvis truslerne indefra skal minimeres, kræver det ofte både en ny personalepolitik og efteruddannelse af medarbejderne. Det handler om at sørge for ansatte, som man stoler på. Men man bør derudover tage basale foranstaltninger - for eksempel i frokostpausen. Når ansatte forlader deres computere uden at logge af, er der i princippet adgang til alle virksomhedens hemmeligheder. Men hvis man bruger screensaver med password - der er standard på Windows - så kan man spærre sin computer i frokostpausen ganske gratis.
E-bomber mod Irak
Et våben specielt designet til at ramme elektroniske systemer og ikke mennesker vil sandsynligvis blive taget i brug i en eventuel ny krig mod Irak.
Amerikansk militær har designet højenergi mikrobølge-apparater til at ødelægge elektronisk udstyr i kommando- og kontrolcentre samt kommunikations- og computerudstyr. De kan lave et elektromagnetisk felt på flere millioner ampere, hvilket er langt mere ødelæggende end et lynnedslag, der “kun” producerer omkring 30.000 ampere. Bomben indeholder en strømgenerator fuld af sprængstof. Ved eksplosionen forårsager generatoren en kortslutning med voldsom elektrisk udladning til følge.
Højenergi mikrobølgevåben kan sendes af sted med missiler eller ubemandede fly. Hensigten er, at de skal kunne gennemtrænge bunkers be-gravet dybt under jorden ved at sende elektrisk spænding gennem rør, ledninger og metalgenstande. Lignende våben har været i brug over Serbien og i den første Golfkrig.
Et våben specielt designet til at ramme elektroniske systemer og ikke mennesker vil sandsynligvis blive taget i brug i en eventuel ny krig mod Irak.
Amerikansk militær har designet højenergi mikrobølge-apparater til at ødelægge elektronisk udstyr i kommando- og kontrolcentre samt kommunikations- og computerudstyr. De kan lave et elektromagnetisk felt på flere millioner ampere, hvilket er langt mere ødelæggende end et lynnedslag, der “kun” producerer omkring 30.000 ampere. Bomben indeholder en strømgenerator fuld af sprængstof. Ved eksplosionen forårsager generatoren en kortslutning med voldsom elektrisk udladning til følge.
Højenergi mikrobølgevåben kan sendes af sted med missiler eller ubemandede fly. Hensigten er, at de skal kunne gennemtrænge bunkers be-gravet dybt under jorden ved at sende elektrisk spænding gennem rør, ledninger og metalgenstande. Lignende våben har været i brug over Serbien og i den første Golfkrig.
Lederens bedste ven
Den er en tidsrøver af de slemme, men den er ikke til at undvære. Fra at være et stort set ukendt værktøj for lederen er den elektroniske kommunikation og informationssøgning steget til at udgøre 15 procent af den samlede arbejdstid. Med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid for ledere på 43 timer, svarer det til, at 6,5 time om ugen går med besvarelse af e-mail og brug af internettet.
Det fremgår af en ny undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation, hvor 1.502 ledere er blevet spurgt om deres virksomheds e-mail politik. 799 ledere på alle niveauer og i flere brancher har svaret.
Der er betydelige forskelle mellem de forskellige brancher. Ledere i industrien bruger i gennemsnit 13,9 procent af deres tid på arbejdsrelateret brug af e-mail og internet, mens det drejer sig om 22,0 procent af tiden inden for it og databehandling. Mindst tid bruger ledere i amter og kommuner, hvor det er knap 12 procent af arbejdstiden.
36 procent af lederne mener, at læsning og besvarelse af e-mail tager for stor en del af arbejdstiden og 43 procent synes, at de modtager for meget unødvendig information via e-mail. Alligevel er tilfredsheden med e- mail stor. Ifølge lederne har det lettet kommunikationen med medarbejdere og ikke mindst med forretningsforbindelser. I alt svarer 94 procent, at de nødigt ville undvære deres gode ven - e-mailen.
E-mailen er en hjælpsom kollega
Andel af lederne, der er enige i følgende udsagn:
Jeg ville ikke undvære e-mail: 94
E-mail har lettet min kommunikation med mine forretningsforbindelser: 91
E-mail har lettet min kommunikation med mine medarbejdere: 75
Jeg modtager for meget unødvendig information over e-mail: 43
Læsning og besvarelse af e-mail tager for stor en del af min arbejdstid: 36
Kilde: Ledernes Hovedorganisation.
Din it-afdeling skal tænke forretning
Hvis din it-afdeling kun tænker på drift af netværket, så er det på tide at ruske op i den. Men fortvivl ikke på forhånd - hele 85 procent af de danske virksomheder kan forbedre it-afdelingens evne til at tænke forretning frem for drift.
Det er en af konklusionerne i rapporten IT-Benchmark, som WM-data har udarbejdet blandt danske virksomheder, der tilsammen repræsenterer 11.000 it-brugere og en nettoomsætning på 32 milliarder kroner årligt. Rapporten viser, at kun 15 procent af virksomhederne er gode til at understøtte deres forretning med it.
Hører man til blandt de effektive, så er selve it-driften ofte outsourcet, mens udviklingsområder med kernekompetencer samt forretningskompetencer forbliver inhouse.
mandag, september 09, 2002
Weblogs: CYBERVÅS eller fremtidens medie?
Hvorfor er de fleste weblogs skrevet af mere eller mindre fallerede dotcommere, der nu hylder nye teknologier som WiFi (trådløst internet), weblogs eller digital identitet i et indforstået sprog, der aldrig bringer dem ud over deres egen kreds. Hvilket åbenbart heller ikke er meningen - for i de fleste tilfælde linker de kun til hinandens endeløse udgydelser af post-dotcom forretningsbetragtninger, lommefilosofiske (u)tænksomheder på linie med Peter AGs hippienonsens (forbløffende mange hylder 68’er idealer som var de genfødt som overhippien Stig Møller) blandet med familiebilleder af deres gravide koner eller knægtens første 3-hjulede cykel eller det første billede fra fødselsgangen. Alle som én er skrevet på engelsk - i visse tilfælde en meget ubehjælpsom variant, der kun gør rablerierne endnu mere indforståede og absurde. Måske de tilhører en lille international cyberelite, hvor man udveksler familiebilleder og lommefilosofiske almindeligheder i telegramstil? Som kommunikationsform er det muligvis demokratisk, men udenforstående læsere får kun lov til at lure ind af nøglehullet, hvilket giver påstanden om at weblogs vil slå etablerede medier en totalt latterlig og selvovervurderet klang. De har mere af en overdreven trang til opmærksomhed, jvnfr. at man forestiller sig et internationalt publikum på engelsk!!! Et sørgeligt fænomen i en verden, hvor alt for mange tågehorn i forvejen trutter om kap i en narcissistisk kakofoni.
Hvorfor er de fleste weblogs skrevet af mere eller mindre fallerede dotcommere, der nu hylder nye teknologier som WiFi (trådløst internet), weblogs eller digital identitet i et indforstået sprog, der aldrig bringer dem ud over deres egen kreds. Hvilket åbenbart heller ikke er meningen - for i de fleste tilfælde linker de kun til hinandens endeløse udgydelser af post-dotcom forretningsbetragtninger, lommefilosofiske (u)tænksomheder på linie med Peter AGs hippienonsens (forbløffende mange hylder 68’er idealer som var de genfødt som overhippien Stig Møller) blandet med familiebilleder af deres gravide koner eller knægtens første 3-hjulede cykel eller det første billede fra fødselsgangen. Alle som én er skrevet på engelsk - i visse tilfælde en meget ubehjælpsom variant, der kun gør rablerierne endnu mere indforståede og absurde. Måske de tilhører en lille international cyberelite, hvor man udveksler familiebilleder og lommefilosofiske almindeligheder i telegramstil? Som kommunikationsform er det muligvis demokratisk, men udenforstående læsere får kun lov til at lure ind af nøglehullet, hvilket giver påstanden om at weblogs vil slå etablerede medier en totalt latterlig og selvovervurderet klang. De har mere af en overdreven trang til opmærksomhed, jvnfr. at man forestiller sig et internationalt publikum på engelsk!!! Et sørgeligt fænomen i en verden, hvor alt for mange tågehorn i forvejen trutter om kap i en narcissistisk kakofoni.
søndag, september 01, 2002
En masse rockmusikere har dummet sig eller er blevet taget i røven med Wig Wam Tour, og Peter A.G. - den gamle hippie-røv - er rigtig sur, fordi han lod Rock On passe på sine penge. Hvilket minder mig om et indslag jeg engang lavede til Kultur Nyt på P1 under overskriften "Kultur jeg hader". Jeg tillod mig at hade Peter A. G. LYT!.
Abonner på:
Opslag (Atom)