torsdag, februar 28, 2002

A new "Stop The Presses!" column by Steve Outing has been posted
on the Editor & Publisher Online Web site:

NEWS SITES NEED TO GET FLASH-Y
Multimedia Graphics Are Worth the Investment
[Wednesday, February 27, 2002]
Animated graphics and presentations -- most often produced using
the software application Flash -- haven't taken off in a big way
yet at news Web sites. They should, because they represent content
crafted with the capabilities of the Internet in mind.
Complete column.

mandag, februar 25, 2002

Wow!: The Art of Extreme Robotics - hvorfor sker den slags aldrig her hjemme?
Nå, så blev Supertankeren offentlig. Klik ind og se om du bliver klogere :-)

lørdag, februar 23, 2002

Fogh-regeringens forsøg på at gøre Danmark dummere og intellektuelt fattigere fortsætter. Alle der på nogen måde afviger fra Venstre-regeringens fantasiløse fiksering på bundlinien eller kan påklistres etiketten "ekspert" eller måske "intellektuel" eller blot "anderledes" skal rammes. Det ligner en strategi - nogen ville måske driste sig til at sige hetz og henvise til lignende begivenheder i verdenshistorien. Under alle omstændigheder er det udtryk for smålighed og mangel på fantasi.

Seneste angreb på fantasien og den frie intellektuelle virkelyst er varslet om lukningen af DIEM i Århus. Et internationalt anerkendt åndehul for eksperiementerende musik, der med garanti ikke bliver spillet i hjemmet hos hverken Fogh, Thor P., Kultur Brian (der elsker Supertramp tsk tsk), Pia K. eller hendes to mørkemænd; fætrene Langballe og Krarup.

Læs brevet fra DIEM:

EXIT DIEM
Danmarks eneste center for elektronisk musik trues af lukning.

I en tid hvor alle taler om betydningen af IT i almindelighed, og hvor der bygges bro mellem kunst og teknologi trues Danmarks eneste center for elektronisk musik nu af lukning. Statens Musikråd, som indtil nu har dækket 90 % af DIEMs budget, har meddelt at de ikke længere ser sig i stand til at til at yde tilskud til institutionen. Siden etableringen i 1987 har DIEM ellers været et af flagskibene i aksen mellem kunst og teknologi. Konsekvensen af denne beslutning vil på kort sigt betyde lukning af DIEM.

Historisk fejltagelse og international bekymring
»Vi forstår fuldt ud den vanskelige situation Musikrådet er blevet bragt i som en konsekvens af den ændrede finanslov for 2002. Alligevel vækker Musikrådets beslutning dyb undren i DIEMs bestyrelse. Vi mener at Musikrådet er i færd med at begå intet mindre end en historisk fejltagelse«, siger DIEMs direktør Wayne Siegel. Også internationalt vækker beslutningen bekymring. Den ankerkendte komponist Paul Lansky, professor i elektroakustisk musik på Princeton University siger: »DIEM er en højst professionel organisation i verdensklassen. Jeg håber, at der kan findes en måde at opretholde DIEMs bevilling på. Jeg taler også for mange af mine kollegaer når jeg siger, at vi alle vil være fattigere uden DIEM.«

Veteranen og væktslaget
En af veteranerne indenfor den elektroniske musik i Danmark, komponisten Fuzzy siger det ligeud: »Jeg er chokeret. At nedlægge Diem, som er en af Danmarks mest velfungerende og overalt i verden anerkendte Musikinstitutioner, er ikke at
skære i fedtlaget men at suge marven ud af knoglerne på en hel gren af dansk musikliv.« Og fra vækstlaget er bekymringen ikke mindre: » DIEM er om nogen den institution der fremover har mulighed for at opsamle og videreformidle den myriaderigdom af nyskabelser i det digitale felt som vi ser i disse år, ved at komme såvel det akademiske miljø som det nye vækstlag af helt unge electronica-drenge i møde«, siger Txture, alias Jakob Weigand Goetz.

Fra avantgarde til electronica
DIEM, Dansk Institut for Elektroakustisk Msuik har til huse i Musikhuset i Århus. DIEM er en selvejende institution, hvis formål det er at forbedre vilkårene for produktion, undervisning, forskning og opførelse af elektronisk musik i Danmark. Siden DIEM blev startet i 1987, på initiativ af Statens Musikråd, er der blevet satset præcist i bredden og DIEMs 2 studier har været åbne for komponister inden for alle genrer af elektronisk musik, fra avantgarde til electronica. Gennem de sidste år har DIEM bla. udviklet koncertserien »Biograf for Øret«, som netop kører i Filmhuset i København og Øst for Paradis i Århus, samt MIX den internationale festival for elektronisk festival, som var tænkt til at løbe af stablen igen til sommer.

Fra førerposition til bagerste felt
DIEMs forskningsprojekt Digital Dance, hvor lyden skabes af danserne og deres bevægelser, har været præsenteret ved gæstespil i bla. New York og Beijing. I september 1994 var DIEM vært ved den store 19. Internationale Computer Music Conference ICMC'94, hvor førende komponister og forskere fra hele verden mødtes i fem dage i Århus. »Elektroakustisk musik er et område i stor vækst, hvis betydning fortsat vil vokse i fremtidens musiklandskab. Danmark vil stå tilbage som et af de få vesteuropæiske lande uden et center for elektroakustisk musik«, siger Wayne Siegel, og han pointerer: »Lukningen af DIEM vil med andre ord bringe Danmark direkte fra en international førerposition til bagerste felt inden for en af fremtidens vigtigste områder af musik.«

For yderligere oplysninger kontakt DIEMs direktør Wayne Siegel på mobil 21768474, eller DIEMs administrator Hans Sydow på 26841267.

Med venlig hilsen

DIEM
Musikhuset
DK-8000 Aarhus C
Denmark

Tel: +45 8940 9140
Fax: +45 8940 9130

diem@diem.dk
http://www.diem.dk


I disse dage modtager Statens Musikråd talrige støtteerklæringer til fordel for DIEM fra førende institutioner og personligheder fra hele verden. Her er blot et lille udpluk af dem som DIEM har modtaget i kopi:

³Vi skriver for at understrege hvor chokerede vi vil være her på IRCAM, hvis De vælger at bortskære tilskuddet til DIEM som et resultat af den danske regerings nedskæring af kulturmidler med 15%. At bortskære støtte til DIEM vil især være ubegribeligt netop nu, hvor DIEM har opbygget et fremragende internationalt renomé takket være afholdelse af den bedste konference for computermusik nogen sinde i 1994 og takket være højt estimerede projekter relateret til interkativ dans og musik. Vi vil indtrængende bede Statens Musikråd om ikke at lukke DIEM efter 15 års succes.²

Vincent Puig
Direktør for marketing og kommunikation
IRCAM, Paris


² DIEM er en højst professionel organisation i verdensklassen. Jeg håber, at der kan findes en måde at opretholde DIEMs bevilling på. Jeg taler også for mange af mine kollegaer når jeg siger, at vi alle vil være fattigere uden DIEM.²

Paul Lansky, komponist
Professor i musik, Princeton University, New Jersey, USA

²Jeg mener at det er regeringens pligt at rette blikket mod fremtiden, også når det gælder kunst. I den anledning er fremragende organisationer som DIEM helt afgørende når det gælder at være på forkant med udforskningen af lyd. Institutioner som DIEM er flagskibe, ikke kun i deres egne lande men på verdensplan.²

Jonty Harrison, komponist
Professor i komposition og elektroakustisk musik
University of Birmingham, UK

³Sidste vinter var CRM vært for et møde mellem euopæiske computermusik-institutioner. En lang række computermusikcentre deltog og DIEM blev af mange deltagere nævnt som en modelinstitution. Det vil skade hele det internationale fælleskab inden for computermusik at miste en af de førende institutioner på området, en institutution som gennem de sidste 15 år har arbejdet for udviklingen af musik, forskning og vor tids kultur. Jeg og CRMs stab beder jer om at undgå et sådant dramatisk tab.²

Laura Bianchini, direktør
Centro Ricerche Musicali, Rom


"Som chef for EMS (Elektroakustisk Musik i Sverige) i Stockholm , siden 1965 center for den elektroakustiske musik i Sverige, ved jeg hvilken betydning DIEM har haft og stadig har i det danske musikliv. DIEM er det nav, omkring hvilket den elektroakustiske musik drejer, og vores kontakt har været tæt og levende. Jeg tør ikke engang tænke på hvilke konsekvenser det ville kunne få for kunstmusikken i Dnmark, og det øvrige Norden, hvis DIEM forsvandt."

Ulf Stenberg, studiochef
EMS, Stockholm

²Ved at bortskære tilskud til DIEM vil Danmark miste et essentielt kontaktpunkt for elektronisk musik og nedbryde den viden inden for dette område som er nødvendigt for at opretholde Danmarks position inden for samtidsmusik. En organisation som DIEM kan ikke eksistere uden opbakning fra regeringen eller Statens Musikråd.²

Henk Heuvelmans, direktør
Stiftelsen Gaudeaumus, Amsterdam

torsdag, februar 21, 2002

Så har jeg lagt mit første indlæg på i Supertankeren - en virtuel tænketank hos web-tidsskriftet Bitconomy.
De har tilsyneladende ikke åbnet for offentlig adgang endnu, så læs den her i stedet:

Se - I skriver jo sjovt nok at FDB lurepasser på e-handel. Men det passer ikke! For et par uger siden skrev jeg en artikel med overskriften ”FDB’s ukendte e-succes”. For sån’ én har de nemlig.

Her er et uddrag af artiklen, der viser at succesrig e-handel går ud på, at spillerne fra den gamle økonomi integrerer ”e” i deres eksisterende koncept. Og at ”firstmover” ikke altid er ”firstprover”:

De lokale Dagli’ Brugser stanger ægte tæpper, luksuscognac og årgangsvine til 600 kr. flasken over disken til kunder, der har bestilt varerne på fdb.dk Sidste år præsterede deres e-butik 175 procents vækst, hvilket gør den til den hurtigst voksende butik i FDB’s system af brugsforeninger. Den er ikke en selvstændig butik, men et ekstra lag, som er blevet integreret i FDB’s eksisterende forretningsgange.

FDB har overvundet to af de mest væsentlige barrierer indenfor e-handel; sikkerhed omkring betaling og mulighed for at returnere varen.

Når man har bestilt sit ægte tæppe, kan man afhente det nede i sin lokale brugs, uanset hvor lille den må være. Her lægger man også betalingen i form af Dankort eller kontanter. Og hvis man er utilfreds går man bare tilbage til sin brugsuddeler med varen. FDB har gjort et bredt og dybt sortiment tilgængeligt for kunderne i de 400 mindste butikker, som ikke har plads eller de rette omgivelser til at sælge et ægte tæppe.

FDB’s butiksnet omfatter 900 butikker spredt over hele landet, så ingen dansker bor mere end syv kilometer fra en brugsforening. Og så er åbningstiderne lange. Andre e-handelsbutikker er afhængige af posthusenes korte åbningstider, mens visse brugser sågar har åbent om søndagen.

For den enkelte brugsforening betyder netsalget en meromsætning. Kunden lægger betalingen i den brugs, hvor han vælger at hente sin vare. Det er også butikken, der stryger fortjenesten, så når en Dagli’ Brugs, der kun har dagligvarer på hylderne, pludselig kan sælge et sofahjørne til 7.000 kr., så har brugsuddeleren et indlysende incitament til at reklamere for netsiden overfor de lokale kunder. FDB har klar fordel i medlemskartoteket. I maj hvert år får de 1,4 millioner medlemmer udbetalt dividende. De modtager en check med posten og i maj 2001 var der også et tilbud om at tilmelde sig en e-mail service med medlemstilbud, særlige nettilbud og vintilbud. FDB vil ikke oplyse, hvor mange der har meldt sig, men eftersom to ansatte i netbutikken omsætter for det samme som non-foodafdelingen i en OBS, så har gennemslagskraften været enorm.

”I starten solgte vi videoer til 49,95 kr., men det var jo ikke hensigtsmæssigt i længden. Så kom vores vinfolk og ville sælge kvalitetsvin, som de ikke kan få plads til i butikkerne,” fortæller Henning N. Jensen frsa FDB Innovation. De første kasser røg for mellem 300 kr. og 500 kr.

”Det var o.k. Men nu har vi fundet ud af, at vi kan sælge 12 flasker for 7.000 kroner. Vi sælger ikke ret mange. Men det er en god forretning.”

Små partier, som FDB ellers aldrig har kunnet håndtere, ryger nu også ind i sortimentet. For eksempel et restparti på 23 kasser vin til 75 kroner flasken, der blev udsolgt fra klokken 19.00 fredag aften til lørdag formiddag. Eller et parti digitalkameraer så lille, at hver Kvikly-butik kun kunne have fået tre kameraer. De blev udsolgt på nettet fra fredag til lørdag.

”Før i tiden måtte vi sige nej til ekstraordinære leverandørtilbud. I dag kan vi sige ja til mindre partier og specialiteter for feinschmeckere, som vi kan markedsføre på nettet i små mængder. Kunderne får dermed noget, de aldrig har kunne få før,” siger Annette Falberg, FDB Innovation.

FDB har ikke færre end 100 indkøbere. Og de ægte tæpper er den hidtil største succes. Parfume til kvinder gik til gengæld ikke. Kunden vil mærke duften først. Næste skridt er køkkener og klik-selv-gulve til gør-det-selv-folket.

FDB siger, at de har brugt tiden til at kigge på omkostningssiden, hvor alle andre har kigget på markedsføring. De ville skabe bæredygtig internetøkonomi.
Omkostningerne fordeles ud på alle FDB’s butikker. De betaler et kontingent for baglandsfunktionerne. Det er et ekstra incitament for den enkelte brugsuddeler, at jo mere han gør for e-handlen desto mere får han ud af sit kontingent. Indtægten går nemlig ubeskåret til den brugs, hvor varen betales.

FDB’s kædeudvalg bestående af brugsuddelere selv har tilsluttet sig direktionens og bestyrelsens e-plan.

En anden fordel er, at når medlemmet ved bestillingen skal opgive sit medlemsnummer, så FDB via medlemskartoteket ved, hvem det er. Butikken kan ringe til kunden, hvis varen ikke bliver afhentet. Derfor undgår FDB ”Anders And-ordrer”.

FDB har undladt at satse på at sælge dagligvarer via nettet. Man vil gerne have kunderne ind i den fysiske butik, for FDB’s undersøgelser viser, at 75 procent af kunderne har mere med ud i kurven, end der stod på indkøbssedlen.

Eftersom pengene fra e-handlen går gennem kasseapparaterne ude i butikkerne, så har opgaven for innovationsafdelingen været at skabe en infrastruktur. I stedet for at udskille afdelingen i et datterselskab gik FDB den modsatte vej og integrerede den ind i koncernen.

Den teknologiske infrastruktur er bygget stort set uden hjælp udefra. Den består af en Microsoft-platform, som er koblet sammen med et mainframesystem af ældre dato. Og så er alle arbejdsgange automatiseret, så to ansatte kan klare det daglige arbejde lige fra salg til kundeservice på telefon og e-mail. Ved hver ordre afgår der en e-mail til henholdsvis kunde og butik, der oplyser alt om vare, kunde, levering og afhentning. Den automatiserede styring af lager og distribution betyder for eksempel også, at der popper et udsolgt skilt op på skærmen, så snart den sidste vare er klikket bort.

”Hvis ikke vi havde automatiseret det, så skulle vi være tyve mand her i afdelingen, men det var ikke økonomisk bæredygtigt. Vores tidlige beslutning om automatisering har hjulpet os til succes,” siger Henning N. Jensen.

Valget af én fælles platform har også gjort det muligt for FDB’s hifi- og elektronikkæde Merlin, at bruge infrastrukturen med nyt grafisk layout ovenpå. Henning N. Jensen peger på, at direktionens beslutning om én platform, var meget kritisk eftersom hver ny teknologisk platform nemt kan koste et tocifret millionbeløb.

onsdag, februar 20, 2002

En interessant artikel om Digital Rights Management i MIT Technology Review. Det holder ikke - P2P vinder!
Læs!

tirsdag, februar 12, 2002

Wow manner - en eller anden lavede en fanside til os, da vi lavede Harddisken i sin tid - gad vide om han stadig lytter? Se her.
Åh - det jo en pest altid skulle opdatere sån' en weblog. Nå, men for at holde gryden i kog, så check denne videoreportage med RTmark (se forrige posting), som min forhenværende kollega Anders K. lavede i 1998 for Harddisken Color. Og hør mit interview med Ernst fra RTmark fra 1999, hvor han optræder som en ansat fra Lifescience virksomheden Novartis - sendt i Harddisken DR P1 d. 9.9.99 .

tirsdag, januar 29, 2002

Fra de mærkelige mænd i RTmark har jeg modtaget følgende:

Jan. 28, 2002
FOR IMMEDIATE RELEASE: Press Release and Annual Report

NEW PROJECTS COMBAT CRIMINALIZATION OF DISSENT

In response to The World Economic Forum Meeting at the Waldorf Astoria
Hotel in New York City (January 30 to February 3), RTMark investors
have sponsored several new projects to fight the corporate takeover of
public space and expression:

* The "reaming" of the WEF´s website with automatic parody software
* "Ready-to-revolt" smart clothing
* Tear-gas tennis
* A virtual sit-in of the WEF´s website
* Avoidance/destruction of surveillance cameras
* Street-writing bicycles

*****************************************

The World Economic Forum Gets Reamed

The Yes Men have released version 2.0 of Reamweaver, their automatic
website-parody software, and have set it loose on the World Economic
Forum website. "We think http://world-economic-forum.com is more
forthright about the WEF´s goals than their real site is," said Andy
Bichlbaum of the Yes Men.

The free, open-source software (http://reamweaver.com) was first
released when the World Trade Organization tried to shut down Gatt.org
in November. "The WTO tried to capitalize on the post-9/11 climate by
attacking any kind of dissent," said Cue P. Doll, one of the
Reamweaver coders. "By automating the parody process, this software
scales web dissent from a small group to a global network, ensuring
the WTO´s kind of tactics will never work."

******************************************

The World Economic Forum Gets Sat Upon

The Electronic Disturbance Theater is releasing a virtual sit-in
(denial-of-service) tool specially tailored for the World Economic
Forum website. Users are invited to join the cyber-protest at
http://www.thing.net/~rdom/ecd/fools.html.

*******************************************

New Ways to Avoid or Destroy Video Surveillance

Two new projects help citizens regain some of their privacy by helping
them to avoid surveillance or destroy it. The Institute for Applied
Autonomy´s iSee (http://www.appliedautonomy.com/isee/) is an
interactive map that shows walkers the path of least surveillance
between any two points in Manhattan. And for those who want to take
the direct route, an anonymous group explains how to disable
inappropriate cameras (http://rtmark.com/cctv/).

*******************************************

Bikes Paint Messages As You Ride (Project BIKE)

An anonymous investment of $500 has allowed the distribution of a
tool that turns any bicycle into a street-writing device. Bradley
Pitts (mailto:bmpitts9@hotmail.com), a spokesperson for the group
that created the tool, calls it "an efficient way to get a message
out on the street... over and over and over again."
(http://architecture.mit.edu/~atmarcus/bikewriter/writer.html)

********************************************

Prêt-à-Révolter Design Civil Disobedience Equipment (Project PRET)

Concerned by the new police and government tendency to treat any
social movement as criminal, an investor has paid $1700 to help
develop and deploy functional fashions for protest. The colorful
costumes are fitted with padding at shoulder and rib regions to ward
off baton blows, and miniature video cameras and transmitters to
broadcast police brutality live to remote recorders.
(http://www.sindominio.net/fiambrera/web-agencias/pretaverde.html)

********************************************

Athletes recruited for "Tear-Gas Tennis" (Project LACR)

An investor is offering $200 to the first lacrosse, tennis, or
jai-alai team that methodically catches and returns tear gas canisters
before they land among protesters. "Protests often turn violent
because of police actions, like shooting people with tear gas
canisters," said RTMark spokesperson Frank Guerrero. "Project LACR
opposes the violence with a bit of sporting fun, and it could help
keep a protester or two from getting seriously injured."

********************************************

LOOKING BACK: 2001 ANNUAL REPORT

RTMark posted reasonable cultural dividends for its investors in 2001,
but the gains were bittersweet as civil liberties went up in smoke and
authoritarian regimes instituted repressive policies on the ruins of
the World Trade Center.

The main dividends of 2001:

Impostors passed as the World Trade Organization at a "Textiles of the
Future" conference (http://theyesmen.org/finland.html) and on European
Marketwrap, a prime-time program on CNBC
(http://theyesmen.org/tv.html). An anonymous investment covered some
travel expenses.

A conference session on techniques to counter anti-corporate activism,
normally available for $225 to corporate clients, was made available
to activists for free at http://rtmark.com/prsa, thanks to an
anonymous donor.

One thousand vanity mirrors were distributed at the G8 protests in
Genoa, and were used to reflect the sun into the eyes of attacking
policemen (http://rtmark.com/archimedes.html).

A software development kit and book from http://hactivist.com,
entitled "Child as Audience", teaches anyone to reverse-engineer the
Nintendo Gameboy; it was co-sponsored by RTMark.

The same label that enraged Geffen Records with "Deconstructing Beck"
issued its fourth RTMark-sponsored release, "A Mutated Christmas"
(http://detritus.net/illegalart/xmas).

A catapult used to hurl stuffed animals over the fortress walls at the
Quebec FTAA meeting fulfilled Project MDVL and garnered a cash reward
for the creators.

Thousands of brochures advertising "Deportation Class" seating were
secretly placed in airplane seat pockets to illustrate how commercial
airlines traffic in unwilling human cargo (http://rtmark.com/luft).

The :CueCat, a freely available barcode scanner meant to help
advertise to people in their homes, was hacked into a tool for
learning about corporate misdeeds (http://rtmark.com/cuejack).

The "Heads and Tails Video Reclamation Program" which encourages
videotape renters to record public service messages over previews, has
resulted in hundreds of altered tapes across the US and Canada
(http://rtmark.com/fundlabor.html#DUBM and
http://rtmark.com/fundlabor.html#FLMC).

And finally, Dr. Andreas Bichlbauer of the World Trade Organization
has chosen the winner of this year´s Corporate Poetry Contest: The
Organization of American States´ "Chant to the OAS," in the
"Children´s Corner" section of their website
(http://rtmark.com/corpoetry.html).


RTMark´s primary goal is to publicize corporate subversion of the
democratic process. To this end it acts as a clearinghouse for
anti-corporate projects. A list of just-added projects is maintained
at http://rtmark.com/new.html.

søndag, januar 20, 2002

Den 21. januar er det 52 år siden at den britiske forfatter George Orwell døde. Hvis nogen skulle være i tvivl, var det ham med romanen "1984" og begrebet "Big Brother is watching you". På denne dato uddeler den danske afdeling af The Big Brother Awards deres pris til en række personer, institutioner og virksomheder, der i særlig grad har krænket privatlivets fred gennem overvågning eller andre tiltag. Blandt de nominerede er børnehaven Dronning Olga på Frederiksberg. Da den blev etableret i 1998 skrev jeg en artikel om den til programmet for Schillers "Don Carlos" på Det Kgl. Teater samt om de generelle konsekvenser af overvågning. Et emne som kun er blevet meget mere aktuelt efter den 11. september 2001. Læs den på fohns.dk

Du også vælge at høre en radioversion af artiklen hos Harddisken DR P1.

Du kan også læse en lidt anderledes version af samme artikel bragt som kronik i dagbladet Information den 11. december 1998. Kys mor på Kamera Tre

lørdag, januar 19, 2002

Og hvis du vil høre hvad Eric Paulos selv siger (se forrige posting); så check mit interview med ham i Harddisken DR P1. Det handler om hans virusautomat og er lavet på Ars Electronica i september 1999.
I disse tider er informationskrig og overvågning hotte emner. Jeg har lige modtaget følgende fra nogle amerikanske kunstnere, som har udforsket temaet i en årrække. Eric Paulos mødte jeg første gang til Ars Electronica i Linz, Østrig for efterhånden seks år siden. Check hans virusmaskine - den er skræmmende, især ovenpå miltbrand hysteriet.

The Experimental Interaction Unit http://www.eiu.org

The Experimental Interaction Unit will be active in several upcoming events listed below:

The Amy Show
19 Jan 2002
San Francisco

http://www.breakingthings.com/

This is a benefit for Amy Miller, a long time SRL member who fell from the roof of a building after the 15 Dec 2001 SRL show and broke her hip in three places. All proceeds from this event go to Amy. EIU is participating and contributing to the raffle that will be held.


Tentacle Sessions with David Pescovitz and Brad Wieners
An evening of POST FUTURISM In Review
20 Jan 2002
http://sessions.laughingsquid.org/


If there's one thing David Pescovitz and Brad Wieners heard over and over when they came out with their 1996 timeline of the future, Reality Check (Wired Books), it's that their predictions for pop culture tech--robots! jet packs! orgasmatrons!--were far too bullish. Five years later, however, it looks this pair of accidental futurists wasn't bold enough: Everything they predicted--based on expert sources they're happy to blame--is happening sooner--much sooner--than expected! On Jan 20, join them as they tour the recent future and examine why certain inventions took off, while others were built (but nobody came). You will see video and live demonstrations of dissident robots, check out the first commercial smart shirt, ogle a virtual sex slave....and much more! Brad and David will be joined by guests Erik Davis, (Techgnosis) expert on smart drugs and dial-a-mood; Eric Paulos, experimental robotocist, space browsing blimp- pilot; and others.

Threat of Irrelevance
24 Feb 2002
Rhizome LA
http://www.eiu.org/discussion/rhizome/


As developers of the first privately owned electromagnetic weapon and anonymous biological pathogen dispersion system, the Experimental Interaction Unit reaffirms its dedication to researching the most vital elements of future human interaction systems. While the atrocities of 9.11 dictate a new agenda for EIU, our actions will not be inured by these events. Our expertise, knowledge, and rapid adaptation skills have been deployed in an effort to design new systems and tools to combat and intimately connect with the future. Challenging times bring new urgency to these parlous projects which will be discussed.

Rhizome LA is a new media art event series produced in Los Angeles by Rhizome and Beverly Tang.


To be added to this mailing list please visit
http://www.eiu.org/list/


Eric Paulos
EIU Founder/Director
www.eiu.org

tirsdag, januar 15, 2002

[1/15/2002 11:04:41 PM | Henrik Fohns]
Sikke en fest! Jeg har netop modtaget to bøger om og af den franske filosof og teknologikritiker Paul Virilio. Et must-read for alle med interesse for den moderne teknologi og konsekvenserne af den. Virilio er i ringe omfang oversat til dansk, så det er en enestående chance for at stifte bekendtskab med hans klassiker "Hastighed og Politik" fra 1977, hvor Virilio analyserer det tætte forhold, der er mellem de politiske beslutningsformer og hastighederne i de redskaber og teknologier, som vi opbygger vores samfund med. Især en for høj hastighed i de politiske beslutningsprocesser,
kan ifølge Virilio få uheldssvangre konsekvenser. Den anden bog er en essaysamling af den danske Virilo-ekspert Niels Brügger Essays om dromologi , og den ser ud til at være en glimrende introduktion til Virilios univers. Jeg vender tilbage til dem, når jeg har fået læst dem. Check også "Cyberworld - det værstes politik", der er en fremragende interviewbog med Virilio, som favner hele hans livslange værk. Meget anbefalelsværdig! Det hele er udgivet på forlaget Introite. Du kan høre mere om Virilio i en reportagesamtale, jeg havde med forlagsredaktøren Hans Bandman i november 1998 hos Harddisken DR P1. Virilio siger, at man kun kan elske teknikken, hvis man også kan kritisere den. Han kan betragtes som teknikkens kunstkritiker, der analyserer den ekstreme stigning i hastigheden i den digitale transmission, hvor refleks erstatter refleksion. Han advarer om de mulige konsekvenser: tab af personlig identitet, ophør af sociale fællesskaber og undergravning af demokratiet. Læs ham før Ole Grünbaum :-)

[1/5/2002 11:05:13 PM | Henrik Fohns]

FunzaFunza er mit muterede alter ego. En lille orm, der kryber op under tåneglen på mennesker for at snylte på sin vært. Det vil sige; suge blod - forårsage betændelse etc.

FunzaFunza var mit kælenavn på swahili under et ophold i Tanzania i august 1993, fordi de ikke kunne udtale Føhns. Sådan kan det gå, hvis man ikke passer på....
Ude til højre kan du se links til min hjemmeside fohns.dk. Til Børsens Nyhedsmagasin, hvor jeg tjener til dagen og vejen. Du kan kun læse mine artikler, hvis du har et abonnement, men med tiden vil mit arkiv på fohns.dk vokse til mere end du ønsker at overkomme. Sidste link er til Harddisken, som var mit virtuelle mediebarn i otte år fra 1993 til 2000. Søg på mit navn i arkivet og find mange indsigtsfulde ting i tekst, lyd og billede.